اصناف و ادارات ملزم به رعایت قانون پاسداشت زبان پارسی 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی گفت: طبق قانون تمام اصناف، دستگاه‌های اجرایی و ادارات ملزم به رعایت قانون پاسداشت زبان پارسی در فعالیت‌های خود هستند.

فرخنده مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی در برنامه پرسمان صدا و سیمای استان گفت: قانون پاسداشت زبان پارسی سال ۷۵ اعلام شد که طی آن ممنوعیت به کارگیری اسامی، عناوین و اصطلاحات بیگانه مطرح بود و سال ۷۸ آیین نامه اجرایی آن ابلاغ شد. 

او افزود: شورای پاسداشت زبان فارسی در استان در گذشته فعالیت چندانی نداشته و امروزه شاهد تخطی از این قانون در خیلی از موارد هستیم؛ در صورتی که نقش تمام دستگاه‌ها و اصناف مشخص شده و فعالیت‌ها باید به نحوی باشد که زبان فارسی را به عنوان هویت خود و زبان دوم اسلام، مطرح کنیم.

فرخنده بیان‌کرد: دستگاه‌های زیادی عضو شورای پاسداشت زبان فارسی هستند و به صورت ماهانه جلسات تشکیل می‌دهیم و در صورت مشاهده تخلف از سمت دستگاه‌ها و یا اصناف تا ۱۵ روز فرصت اصلاح داده می‌شود و در صورت عدم توجه به این اخطار، موارد به دستگاه بالاتر اعلام می‌شود.


بیشتر بخوانید


مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی ادامه داد: تمام افراد، اصناف و دستگاه‌ها موظف به رعایت این قانون هستند و در مورد اصناف نیز تابلو‌های مغازه‌ها می‌بایست با زبان فارسی باشد، مگر اینکه مغازه‌شان در مکانی باشد که تردد گردشگران خارجی دارد؛ در این صورت ۷۰ درصد از فضای تابلو با زبان فارسی و ۳۰ درصد از آن می‌تواند با زبان دیگری باشد.

او عنوان کرد: صدا و سیما، شهرداری‌ها، مراکز آموزشی، دستگاه‌ها، ادارات، اصناف، نظام مهندسی و ریزترین تا بزرگ‌ترین سمن‌ها و ادارات و خود مردم تأثیر بسیار زیادی در عملی شدن قانون پاسداشت زبان فارسی دارند که به طور مثال تابلو‌های ورودی شهر‌ها باید با زبان فارسی باشد و یا نوشته‌های روی ساختمان‌ها نباید از زبانی غیر از فارسی یا اصطلاحاتی غیر از اصطلاحات زبان خودمان باشد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.